Zonder Moeite Wegfietsen met de Beste Elektrische Fiets

Fietsen zit bij ons Nederlanders in het DNA. Of dat nu is om boodschappen te doen, de kinderen van school op te halen, of om een relaxed ritje door het weiland te fietsen. Nu willen we sneller en verder, dus ruilen we ons traditioneel fietsje in voor de beste elektrische fiets. 🚲

In dit artikel bespreek ik waarom die elektrische fiets zo handig is, en waar je op let bij het aanschaffen.

Specialized Turbo Vado 4.0 (2022)

Specialized Turbo Vado 4.0 (2022)
Bekijk op Bol.com

Merkloos Lectric XP 3.0 Step-Thru

Merkloos Lectric XP 3.0 Step-Thru
Bekijk op Bol.com

Aventon Aventure.2 Step-Through

Aventon Aventure.2 Step-Through
Bekijk op Bol.com

Waarom een elektrische fiets aanschaffen?

Ik val meteen met de deur in huis: elektrische fietsen, ofwel e-bikes, gaan sneller en verder. Toch geniet je nog van alle voordelen die de traditionele fiets biedt. Frisse lucht, dagelijkse beweging en geen last van files en parkeerproblemen. 🚗

Je fietst in de bergen ook een stuk makkelijker met de e-bike. Daarnaast zorgt een e-bike voor minder belasting op je lichaam. Dat is handig, mocht je herstellende zijn van een blessure of als je niet meer zo ver kunt rijden als vroeger.

De e-bike is vergeleken met de traditionele fiets wel een stuk zwaarder. Daar tegenover staat dat je een extra zetje in de rug hebt en de e-bike beter is in het vervoeren van bijvoorbeeld zwaardere boodschappen. 🛒

Nu kan ik me voorstellen dat je een scooter wel ziet zitten. Maar een scooter neemt meer ruimte in beslag dan een e-bike, en wanneer de accu leeg is, kun je niet meer verder. Je hebt voor de scooter ook een rijbewijs nodig en een helm is verplicht.

Pak je vaak snel de auto naar het werk, omdat het net te ver is om met de fiets te gaan? Met een e-bike wordt dit stukje weer haalbaar. Zo verbeter je je conditie én draag je je steentje bij aan een gezonder milieu. 🌱

Zoals je leest, blinkt de elektrische fiets uit boven andere alternatieven! Toch lijkt deze keuze uitdagend: er zijn veel eigenschappen om rekening mee te houden, zoveel keuzes en dan wil je wel de juiste maken. Lees snel verder.

blauwe elektrische fiets buiten in het park

Koopgids: hoe kies ik de beste elektrische fiets?

Hieronder staat een handige koopgids met het doel de basisprincipes van de e-bike uit te leggen. Dit zijn de onderdelen waar je rekening mee houdt bij het uitkiezen van een elektrische fiets!

Motor

De motor op de e-bike kan op drie verschillende plekken zitten: het voorwiel, het achterwiel, of in het midden. Elke motor komt met zijn voordelen en nadelen. Je weegt deze goed tegen elkaar af voor jezelf.

Voorwielmotor

Het voordeel van een voorwielmotor is dat ze goedkoper zijn dan achterwiel- en middenmotoren (tot de € 2000), omdat ze het makkelijkste zijn om te plaatsen. Hij is ook stiller dan andere motoren, en je kunt kiezen voor een dichte kettingkast die weinig onderhoud nodig heeft.

Het nadeel is dat de voorwielmotor iets later in actie komt (een tot twee seconden) dan de andere motoren. Je hebt eerder last van het doorslippen van de wielen bij het rijden op gladde ondergrond: pas op bij zandwegen en ijzel.

Een voorwielmotor maakt het sturen ook wat zwaarder, wat vooral nadelig is bij het fietsen op heuvels.

Achterwielmotor

Het voordeel van een e-bike op achterwielmotor is dat hij de meest natuurlijke rijbeleving geeft, omdat het achterwiel de fiets aandrijft (dat is ook zo op een traditionele fiets).

Hij stuurt ook makkelijker dan een voorwielmotor, is stil, en deze fietsen zijn lichter in gewicht. Bovendien heeft deze fiets meer versnellingen, wat handig uitkomt op heuvels.

Het nadeel is dat je de fiets lastiger verplaatst doordat het gewicht op de achterkant zit. Ook kun je een lekke achterband niet zelf vervangen. De fietsspecialist moet na het verwisselen van de band de ondersteuning opnieuw instellen met een computerprogramma.

Middenmotor

Voor vele mensen geeft de e-bike met middenmotor de fijnste fietservaring, en zijn ze het populairst. Dat komt door de grote voordelen van deze motor. Hij komt meteen in actie en geeft de energie door aan de trapas (het gedeelte van de fiets waar de cranks en het kettingblad op zitten).

Een krachtsensor of rotatiesensor meet hoeveel kracht je zet op de trappers en past daar zijn ondersteuning op aan. Als je minder kracht op de pedalen zet, neemt de motor zijn kracht af.

Wanneer je helemaal stopt met trappen, zal de motor direct stoppen met zijn ondersteuning. Zo heb je op elk moment precies dat juiste zetje in de rug.

Een ander voordeel is de plaats van de middenmotor. Deze zit laag in het midden van de fiets bij de trapas, wat al het gewicht gelijkmatig verdeeld. De fiets is stabiel tijdens het fietsen, en makkelijk op te tillen. Er zit ook niets in de weg bij het plakken van zowel de voor- als achterband.

Toch zitten er ook nadelen aan de middenmotor. Deze fiets is duurder dan voorwiel- en achterwielmotoren, en storingsgevoeliger. Bij oudere e-bikes met deze motor is de behuizing niet spatwaterdicht. Ze zijn ook rumoerig, en de kracht van de motor kan zorgen voor schade aan de ketting en versnellingen.

Gelukkig zijn deze problemen opgelost bij de nieuwe e-bikes met middenmotor. Het enige nadeel is nog dat deze motoren zwaarder zijn dan de andere motoren. Neem je de fiets mee op een fietsendrager? Dan is het gewicht zeker een belangrijke eigenschap. Let goed op hoe zwaar de auto maximaal kan dragen.

Actieradius

De accu van je e-bike bepaalt hoe ver je kunt fietsen. Oftewel: hoeveel kilometers je aflegt op een volle accu. Over het algemeen geldt dat hoe hoger het watt is, hoe groter de actieradius is.

Trapondersteuning bepaalt o.a. hoe ver je kunt rijden. Als je kiest voor de ecomodus, verbruikt de accu slechts weinig stroom. Heb je hem in turbomodus staan, dan gebruikt hij de meeste stroom. In de ecomodus is je actieradius groter, omdat de accu minder energie verbruikt.

Daarbij ligt het aan nog meer verschillende factoren, zoals je lichaamsgewicht, het gewicht van de fiets, en de bagage die je meeneemt. De actieradius van een e-bike loopt op tot de 150 kilometer. Om het exacte bereik te achterhalen, gebruik je een actieradiuscalculator.

Op sommige e-bikes is het mogelijk om een tweede accu te monteren waardoor je nóg verder rijdt.

Remmen

E-bikes rijden een stuk sneller en zijn zwaarder dan de traditionele fiets. Hierdoor zijn de remmen een nog groter punt van aandacht. Veel e-bikes hebben nu hydraulische schijfremmen.

Deze zijn veiliger dan V-brakes en rollerbrakes, die vooral op e-bikes in de lagere prijsklasse zitten. Bij deze remmen is het belangrijk om regelmatig de afstelling te controleren. 👇

Versnellingen

Er zijn verschillende versnellingstype. Om erachter te komen welke het beste bij je past, lees je je in over de voor- en nadelen van elk type.

Naafversnelling

Met een naafversnelling stop je even met trappen tijdens het schakelen: hij gaat sneller kapot wanneer je niet stopt. Op sommige e-bikes met naafversnelling zit een schakelsensor of versnellingssensor. Deze detecteert het schakelmoment en zet de motor voor een halve seconde uit. Dat is goed voor de levensduur.

Het grootste voordeel van een naafversnelling is dat hij (bijna) geen onderhoud nodig heeft. Hij zit veilig in de naaf van het achterwiel, en is resistent tegen vocht en vuil. Je hoort geen krakende ketting, en hij is daarnaast makkelijker te bedienen dan een derailleurversnelling.

Een nadeel is dat het wiel lastig is te verwijderen, doordat de versnelling in het achterwiel zit. Een ander nadeel is dat de tussenstapjes tussen het schakelen wat groter zijn dan bij een derailleurversnelling, wat de rijbeleving weer naar beneden brengt.

Derailleurversnelling

Met een derailleurversnelling schakel je tijdens het trappen. Deze versnelling heeft meer versnellingsopties (tot wel 27!) dan een naafversnelling, en de tussenstapjes tijdens het schakelen zijn fijner.

Ook is deze fiets meestal lichter dan e-bikes met een ander type versnelling. Al deze voordelen zorgen voor de ultieme rijervaring op vooral bergen en heuvels.

Wanneer je op fietsvakantie gaat door de bergen, is een derailleurversnelling een must. Daarvoor zijn speciale fietsen: klik hier! Nu vergeet ik bijna de nadelen van de derailleurversnelling: hij is door zijn half open kettingkast vrij onderhoudsgevoelig. Je kunt bovendien niet schakelen wanneer je stil staat.

Automatische versnelling

Met een automatische versnelling houd je geen rekening met de trappers, en schakel je alleen met de hand. Op sommige e-bikes kun je schakelen door van versnelling te wisselen op het display van je fietscomputer.

Display

Met een display op het stuur, ook wel een fietscomputer genoemd, regel je de instellingen van de fiets. Je ziet onder andere hoe hard je rijdt, hoe ver je hebt gereden, en hoeveel accucapaciteit je nog hebt.

Ook stel je de trapondersteuning hiermee in. Sommigen kun je met bluetooth koppelen aan je smartphone. Via een app bedien je je e-bike, en zet je bijvoorbeeld de navigatie aan.

Hij moet duidelijk af te lezen zijn – grote tekens zijn geschikter tijdens het fietsen. Ook let je er op hoe veel informatie hij weergeeft: sommige schermpjes laten meer tekens zien dan de ander.

Als je snel in de war raakt door de hoeveelheid informatie, zou ik een simpel scherm overwegen. Je kiest de beste fietscomputer dus zorgvuldig uit!

Man houdt stuur vast van e-bike met fietscomputer

Frame

Het frame van een e-bike is steviger en zwaarder dan die van een traditionele fiets, omdat hij zwaarder belast wordt. Als je de fiets meeneemt op de fietsendrager is het gewicht een belangrijk aandachtspuntje.

Om te bepalen welk framemaat je nodig hebt, meet je jezelf eerst op. In het overzicht van de ANWB lees je af welke maat geschikt is voor jou. Voor kinderen ligt het net wat anders en schaf je een goede kinderfiets aan.

Comfort

Goede vering creëert comfort en de beste rijervaring. Voorvorkvering en zadelpenvering vangen de oneffenheden in de weg op, wat de rit ook gelijk veiliger maakt – je stuitert en slingert niet over de weg heen.

Een voorvorkvering is comfortabeler voor je handen en je hebt meer grip over de fiets wanneer je over een hobbelige weg rijdt. Het nadeel is dat deze vering de fiets zo'n 1,5 kg zwaarder maakt.

Een zadelpenvering geeft extra comfort en ontlast de rug en het bovenlichaam. Het nadeel is dat hij niet altijd soepel en direct reageert. Wil je wel directe vering? Dan betaal je voor een iets duurdere zadelpen met een parallel mechanisme.

Veel fabrikanten monteren extra brede banden: hoe breder de band, hoe lager de bandenspanning, en hoe beter de vering. Deze banden 'zuigen' wel meer aan de weg, waardoor de accu sneller leeg raakt.

Heb je snel last van zogenaamde zadelpijn? Een goede broek voor het fietsen verlicht dit al gauw. Het kan ook aan het zadel liggen.

Het zadel op een mamafiets is wel geschikt, maar fabrikanten houden niet altijd rekening met het feit dat de zitbotten bij vrouwen verder uiteen staan. Je kunt kiezen voor een comfortabel fietszadel voor dames.

Wielen

E-bikes hebben ander soort wielen dan de traditionele fiets. Ze zijn robuuster, omdat ze de kracht en het extra gewicht van de motor dragen. Ik adviseer dan ook om alleen hoge kwaliteit binnen- en buitenbanden te gebruiken. Zo voorkom je lekke banden. Heb je toch een lekke band? Klik hier om een fietspomp uit te kiezen.

De 5 beste elektrische fietsen op een rij

1. Specialized Turbo Vado 4.0 (2022)

2. Merkloos Lectric XP 3.0 Step-Thru

3. Aventon Aventure.2 Step-Through

4. Rad Power Bikes RadRunner

5. Ride1Up Roadster V2 Gravel Edition

5. Ride1Up Roadster V2 Gravel Edition

Gewicht

De elektrische fiets weegt meer dan een traditionele fiets: zo'n 8 kg. Met al je spullen en goederen er bovenop – ook al is een transportfiets of bakfiets daar geschikter voor – wordt dit nog zwaarder. De e-bike weegt ongeveer tussen de 20-26 kg, en de accu zo'n 2-3 kg.

Je merkt hier gelukkig niets van door de trapondersteuning tijdens het fietsen. Het gewicht heeft geen invloed op het rijplezier. Het is wel dat hoe zwaarder de e-bike is, hoe kleiner de actieradius is. Als je lange afstanden rijdt, raad ik aan een e-bike met lager gewicht te kiezen.

De meeste e-bikes kun je lichter maken door de accu te verwijderen. Dat is handig tijdens het transporteren van je fiets. Zo ontlast het de fietsendrager en de trekhaak, mocht je al op de draagcapaciteit zitten. Ook is het veiliger: de accu zit goed vast in de sleuf, maar in theorie kan hij eruit glijden.

Veiligheid

Veiligheid en preventie staan voorop bij een e-bike. Daarvoor bespreek ik hieronder enkele accessoires.

Fietsslot

Veel e-bikes hebben een geïntegreerd fietsslot waarmee je de fiets ergens aan vast maakt terwijl je boodschappen doet, of wanneer je de fiets op kantoor parkeert. Om de dieven nog slimmer af te zijn, koop je een tweede slot.

Fietshelm

Er bestaat geen helmplicht voor e-bikes in Nederland. Dit hoeft alleen op speed pedelecs; die gaan sneller dan 25 km/u. Ga je met de fiets naar het buitenland? Klik hier voor een goede fietshelm, want in sommige Europese landen is een helm verplicht.

Specificaties van elektrische fietsen naast elkaar

Hieronder staan de belangrijkste specificaties op een rijtje.

1Specialized Turbo Vado 4.0 (2022)
2Merkloos Lectric XP 3.0 Step-Thru
3Aventon Aventure.2 Step-Through
4Rad Power Bikes RadRunner
5Ride1Up Roadster V2 Gravel Edition

Specialized Turbo Vado 4.0 (2022)

Merkloos Lectric XP 3.0 Step-Thru

Aventon Aventure.2 Step-Through

Rad Power Bikes RadRunner

Ride1Up Roadster V2 Gravel Edition

Veelgestelde vragen over de elektrische fiets

Ik beantwoord je brandende vragen over elektrische fietsen hieronder.

Is een elektrische fiets gezond?

Jazeker. Elektrisch fietsen is iets minder intensief dan het traditionele fietsen, vanwege de trapondersteuning. Echter, met dank aan deze ondersteuning, fietsen mensen vaker en fietsen ze langere afstanden dan wanneer ze fietsen op de gewone fiets. Meer beweging is altijd gezond!

Waar en wanneer moet je een elektrische fiets opladen?

Je laat de accu van een elektrische fiets het liefst nooit compleet leeglopen. Zo voorkom je diepteontlading. Haal de accu er na elke rit uit en laad hem binnen – op kamertemperatuur – op. Laad de accu nooit op wanneer hij nog nat of juist heet is: je droogt hem eerst op of laat hem afkoelen.

Waarom moet je een elektrische fiets kalibreren?

Een nieuwe elektrische fiets is gekalibreerd: het trapsysteem is gelijkgesteld met de motor. Tijdens het gebruiken van de e-bike raakt dit verstoord, en moet je hem opnieuw kalibreren. Bij de meeste e-bikes kun je dit zelf doen via de fietscomputer. Als dit niet lukt, ga je naar de fietsspecialist.

Hoe kun je een elektrische fiets opvoeren?

Dit betekent dat je de maximale snelheid van de e-bike verdubbelt, wat wettelijk niet is toegestaan. Ik ga er verder ook niet op in, maar ik kan je wel naar deze site doorverwijzen. Daar vind je antwoorden op al je vragen, en koop je producten voor het opvoeren van de e-bike.

Conclusie

Ik hoop dat ik je nu een stuk verder heb geholpen in de zoektocht naar de beste elektrische fiets. Samengevat let je vooral op de motorpositie, de actieradius, het type versnelling, het framemaat (zorg voor de juiste hoogte!), en het comfort van de vering onder je zadel.

Heb je een opmerking, vraag, of een leuk berichtje: ik hoor het graag van je hieronder. Tot de volgende keer. ☺️

Share :
Inhoudsopgave
Primary Item (H2)
Was dit artikel behulpzaam?

Was dit bericht nuttig?